Preliminary Knowledge

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1、能鑑賞のための予備知識         

 (↓)Preliminary Knowledge for Appreciating Noh

能とは仮面をかぶり謡や囃子に合わせた舞を主体とした歌舞劇である」と小学生向けの辞典に書いてあります。 西洋音楽のオペラやミュージカルと同じように、音楽(お囃子)やコーラス(地謡)にのって歌いながら演技する舞台芸術です。

能にはいろんなタイプのものがありますが、物語・劇の構成上では夢幻能と現在能に大別されています。

夢幻能では、多くの場合、能の展開の前半では脇役(ワキという)の旅人や僧が、人間の姿を借りて出てくる化身体の主人公(前シテという。故人の霊や神・鬼・物の精など)に出会う。セリフや謡でのやりとりのうちに、それとなく,前シテは本体をほのめかし舞台を去ります。 中入り後、ワキは正体を現した後シテに接し、その懐旧談、恨み、謂れなどを聞き、シテの舞などを見るという筋立ての能です。 すべては夢まぼろしのうちに起きた物語なのです。

現在能登場人物がすべて現世の老若男女の物語のことです。この筋立ては普通の劇の物語構成です。 能面(面、オモテという)をかぶるのは主役〈シテ〉で、それに準ずる従者ツレが女性の場合は面をつける。しかし、脇役(ワキという)はどの演目でも現世の人物・男性であり、面をつけることはありません。中にはまったく面をつけない能もあります。 面をつけるシテと面をつけないワキが相対して舞台で演技をする関係上、ワキは顔の表情では演技しないこの点が、普通の演劇・芝居とは大きく異なっています。 動作は非常に定型化・象徴化されています。たとえば、泣く演技は、手で涙を抑える(シオリという)所作で表現するか、顔をうつむける動作で表現します。天を仰いで涙をこらえるとか、こぶしで涙をこする演技はまったく存在しません。 また、ヒラキという所作は足を3足引きながら両腕を左右に張る動きですが、それによって怒り、喜び,勇躍、落胆などを表現します。このように所作の知識があれば能鑑賞はさらに楽しくなるでしょう。観客は役者のわずかの動作や小道具から、情景・心情を心に描きながら鑑賞するのです。 観客はシテが仮面をかぶっているので集中して凝視しやすいけれど、その代わり、シテの僅かなしぐさや面の動きから、表情の変化を読み取らなければなりません。その変化に気づいた時、能の芸術性、能面の持つ不思議な魅力の虜になります。

能で用いられるセリフ(会話)や地謡(オペラの合唱団に相当)の文言の理解は難解です。なぜなら、謡曲の中には、現代人には馴染みのない和歌・中国の故事・漢語などが多く引用されているためです。あらかじめ、あらすじを読むことをお勧めします。 能舞台は正面(鏡板)に一本の老松が描いてあるだけで説明的な舞台装置はありません。演じられる演目の場所、時間の設定がどうであれ背景はいつも鏡板だけです。演劇の舞台とは比べ物にならないほど簡素で、象徴的です。その演目に最小限必要な象徴的な舞台道具が使われるだけす。 たとえば、竹生嶋という能の舞台は初めは京都、道行(登場人物が移動する場面)では四條河原から走井、逢坂の関、志賀の郷、琵琶湖、船に乗って湖上、下船して竹生嶋と変幻自在に変わりますが、舞台装置(作り物という)はお宮と船と竿だけです。したがって、観客は舞台の情景を想像しなければなりません。演目によっては、舞台が満開の桜の寺、きらびやかな宮殿であったりします。

  西洋演劇文化がようやくたどり着いた舞台つくりの象徴化が600年前の日本に既に完成されていたことに注目する関係者もいます。 能装束は簡素な舞台とは対照的に多彩な模様の豪華な唐織・小袖に代表されるように長年の工夫が積み重ねられています。動作が非常に象徴的ですので、本質的な表現を担っているのが能装束だともいわれています

能の舞は演じられる形態から次の二つに分類されます。①地謡と囃子で舞う舞。曲のうち謡の部分(せりふ以外の部分)を地謡が囃子にあわせて謡い、シテが舞う。 ②囃子だけで舞う。その曲のクライマックスのところで舞う舞で、ストーリーを直接的に表現するのではなく、クライマックスを盛り上げるための舞です。能の見どころのひとつです。 また、舞の内容によって、男舞・女舞・神舞・天女の舞、 早舞・急之舞・中の舞・序の舞、舞働き・相舞などいろいろあります。  

2,Preliminary Knowledge for Appreciating Noh

Noh, (noh or nohgaku) is defined as a theatrical art in which masked actors dance to the accompaniment of chanting and music. Similar to Western operas and musicals, it is a theatrical art that is performed with music (ohayashi) and a chorus (jiutai). There are various types of noh, but in terms of the structure of the story the plays are roughly classified as mugen (fantasy) noh or gendai (realistic) noh . Although there is much variation, many noh plays have a first and second half with an interval inbetween. In the first half of mugen noh (fantasy or dream), the waki (“the side player” or supporting character), who is usually a traveler or clergymen, meets the leading character. The leading character (called the shite, a deceased person`s ghost or the spirit of gods, ogres, and other beings) borrows the form of a human being. While the waki and shite exchange dialogue and chant, the shite indirectly hints at his real identity and exits the stage. After an intermission, the shite reappears in his true form. The waki interacts with the shite and hears about the shite`s past-the origin of hatred or resentment. The plot revolves around the shite`s reminiscence and dance. The whole story takes places in the vision of a dream. In gendai noh (realistic), the characters are all real men and women, young and old. The plot follows a regular dramatic storyline. The leading actor (shite) wears a mask (called men or omote). If the shite is accompanied by a woman, that actor also wears a mask. In all programs, the waki (the supporting actor, or “side” actor) is a real person and does not wear a mask. Exceptionally, there is some noh that does not use masks at all. Since the shite is masked and the waki is not, when performing on stage The movements of noh are extremely fixed and symbolic. For example, the gesture of “crying” (called shiori) is performed by grasping tears or lowering one`s head. There is no movement such as looking to the sky and enduring tears or wiping tears with the palm. Also, there is a movement called hiraki (“opening”) which can express angry, joy, high spirits, dejection, etc. It is performed by taking three steps and stretching the arms to the left and right. With the knowledge of noh gestures such as these, you will be able to appreciate noh more. The audience can appreciate noh by imagining the scene and emotion through the actor`s subtle movements and props. Since the shite is wearing a mask, it is easy for the audience to concentrate and stare. They must also be able to read the change of expression from the shite`s subtle gestures and movement of the mask. When you notice that change, you may become captivated by noh `s artistic quality and the mysterious appeal the noh mask possesses. The words of noh dialogue and chants are difficult to understand. In the chants, there are poems (waka), Chinese historical happenings, and words of Chinese origin that many people are not familiar with today. Before seeing noh, it is recommended to read the synopsis. The front of the noh stage (called kagami ita) is decorated with only one old pine tree and it does not have an explanatory purpose. No matter what the time or place, the backdrop is always the same. The stage is minimalistic and symbolic. Only the few symbolic stage props needed to perform a certain play are used. For example, the play “Chikubushima” begins in Kyoto. In a lyric description of a scenic journey en route (called michiyuki), a boat travels from Shinomiya kawahara through Hashiiri, Ousaka no seki, the town of Shiga to Lake Biwako. The boat lands at Chikubushima, an island in the lake. However, the only stage props are a shrine, a boat, and a pole. Therefore, the audience must imagine the stage scenery from themselves. According to the play, the scenery could be a temple surrounded by cherry blossoms in full-bloom or a glittering palace. Some people have drawn attention to the fact that when Western theatre finally arrived at symbolic staging, in Japan it had already been accomplished 600 years prior. In contrast to the simple staging, noh costumes (karaori and kosode) have spectacular and colorful patterns. The costumes have undergone various improvements over many years. Since the movement of noh is stylized, the costumes are an essential part of the performance. Noh dance is divided into the following two categories: 1. Dance with chorus and music. The chorus chants along with the music as the shite dances. 2. Dance with only music. This dance`s purpose it not only to directly tell the story, but more importantly to enliven and dramatize the climax. This dance is usually the highlight of the noh performance. Furthermore, there are many of types of dances depending on the character and the context. There are dances specific to men, women, gods, heavenly maidens, demons, warriors, etc. The types of dance can also be specified by tempo. ( by Nyssa Shannon)

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